16.8.2010
Sivusto siirtyy uuteen osoitteeseen
6.8.2010
Homokysteiinin laskeminen ei auta aivohalvauksissa
2.8.2010
Kalkkitabletit lisäävät sydäninfarktin vaaraa
5.7.2010
Sokeri kohottaa verenpainetta
16.8.2010
Sivusto siirtyy uuteen osoitteeseen
6.8.2010
Homokysteiinin laskeminen ei auta aivohalvauksissa
2.8.2010
Kalkkitabletit lisäävät sydäninfarktin vaaraa
5.7.2010
Sokeri kohottaa verenpainetta
103445
Ravitsemusterapeutti on Valviran laillistama terveydenhuollon ammattihenkilö. Ravitsemusterapeutteja koulutetaan Itä-Suomen yliopistossa Kuopiossa terveystieteellisessä tiedekunnassa. He lukevat pääaineena kliinistä ravitsemustiedettä. Opintoihin kuuluu myös mm. farmasian, biokemian, elintarvike- ja lääketieteen opintoja.
KalaUseimmat kalat ovat terveellisiä. Yleensä kalat ovat vähärasvaisia ja rasva on laadultaan terveellistä omega-3 rasvahapoja sisältävää kalanrasvaa. Joissakin kaloissa, kuten makrillissa ja ankeriaassa on erittäin runsaasti rasvaa. Kalat ovat tärkeä D-vitamiinin lähde. Joihinkin iäkkäisiin petokaloihin, kuten järvihaukiin saattaa kertyä runsaasti raskasmetalleja. Tämän vuoksi haukea ei saisi syödä viikottain läpi vuoden, toki esim. kesäloman aikana hauesta voi nauttia (jos se on mahdollista) useamminkin, varisnkin jos muutoin hauki on harvinainen vieras ruokapöydässä. Itämeren lohessa on paljon PCB:tä ja dioksiinia, ja siksi sen syömistä tulee rajoittaa kertaan per kuukausi. Viljelty kirjolohi tai muulta alueelta peräisin oleva lohi on turvallisempaa. Silakkaan kertyy myös dioksiinia ja PCB:tä. Kalan rasvoilla on tehty suuri määrä erilaisia hoitokokeita. Niissä on voitu vähentää esim. sydänpotilaiden äkkikuolemia pitkissä satunnaistetuissa eteepäin suuntautuvissa tutkimuksissa. Tähän nähden omega-3 rasvahappoihin ei mielestäni suhtauduta riittävällä vakavuudella. Useampi kala-ateria viikossa tai omega-3 rasvahapot lisäravinteena kuuluvat mielestäni sydänpotilaan hoitoon rutiinina. Kalan rasvoilla on todettu hyödyllisiä vaikutuksia seuraavissa tapauksissa: Kalan rasvojen monista terveyshyödyistä Kalan rasvaa on tutkittu myös depression ja muiden psykologisten häiriöiden hoidossa, ja tulokset niistä ovat vaihtelevia. Suomalaisten tutkijoiden tekemässä kalan riski-hyöty analyysissä todettiin, että kalan terveyshyödyt ovat satakertaiset haittoihin verrattuna. (Tuomisto JT et al. Risk- benefit analysis of eating farmed salmon. Science 2004;305:476)
|