10.3.2010
Runsasproteiininen ruokavalio ja kuntosaliharjoittelu tehokasta laihduttamista
5.3.2010
Ruis ja pastako vehnää ja perunaa parempaa?
3.3.2010
Sokerijuomat lisäävät diabeteksen vaaraa
1.3.2010
Foolihappoa raskaana oleville
Ravitsemusterapeutti on ravitsemustieteen asiantuntija. Hän on saanut koulutuksen joko Kuopion tai Helsingin yliopistossa. Koulutukseen kuuluu ravitsemus- ja lääketieteen lisäksi mm. elintarviketieteen opintoja.
ValkosipulivalmisteetValkosipulia on tutkittu ravintolisänä kohtuullisen paljon adekvaatein lääketieteellisin tutkimuksin. Sen on voitu osoittaa joissain tutkimuksissa laskevan hiukan verenpainetta ja parantavan verisuonten seinämien sisäpinnan, endoteelin toimintaa. Myös pieni LDL-kolesterolia laskeva vaikutus on havaittu joissakin tutkimuksissa, mutta meta-analyysissä LDL-kolesterolia vähentävää vähentävää vaikutusta ei havaittu. Eri syöpien ehkäisystä valkosipulilla on ilmestynyt USA:n ruoka- ja lääkeviranomaisen FDA:n katsausartikkeli, sen mukaan ei ole juurikaan näyttöä valkosipulivalmisteiden syöpää ehkäisevistä vaikutuksista. Tutkimustulokset ovat kuitenkin jossain määrin ristiriitaisia, eikä edellä mainittuja tuloksia ole voitu toistaa kaikissa tutkimuksissa. Valkosipulivalmisteiden välillä on varmaankin eroa vaikuttavien aineiden määrässä. Siten on vaikea ennakoida sitä, mikä kaupallinen tuotemerkki voisi olla se oikea. Ilmeisesti suurta haittaa ainakaan valkosipulivalmisteista ei näyttäisi olevan. Ottaen huomioon useiden tutkimustulosten ristiriitaisuuden, on ilmeistä, että valkosipulin terveysvaikutukset ovat parhaimmillaankin vain kohtuullisia.
|