16.8.2010
Sivusto siirtyy uuteen osoitteeseen
6.8.2010
Homokysteiinin laskeminen ei auta aivohalvauksissa
2.8.2010
Kalkkitabletit lisäävät sydäninfarktin vaaraa
5.7.2010
Sokeri kohottaa verenpainetta
16.8.2010
Sivusto siirtyy uuteen osoitteeseen
6.8.2010
Homokysteiinin laskeminen ei auta aivohalvauksissa
2.8.2010
Kalkkitabletit lisäävät sydäninfarktin vaaraa
5.7.2010
Sokeri kohottaa verenpainetta
103443
Ravitsemusterapeutti on Valviran laillistama terveydenhuollon ammattihenkilö. Ravitsemusterapeutteja koulutetaan Itä-Suomen yliopistossa Kuopiossa terveystieteellisessä tiedekunnassa. He lukevat pääaineena kliinistä ravitsemustiedettä. Opintoihin kuuluu myös mm. farmasian, biokemian, elintarvike- ja lääketieteen opintoja.
L-arginiiniL-arginiini on aminohappo. Aminohapot ovat puolestaan valkuaisaineiden rakennusosia. L-arginiinia esiintyy pähkinöissä, sipulissa ja esim. ruisleivässä. Sen saanti jää ruokavaliossa muutamaan grammaan per päivä (n.4 grammaa amerikkalaisessa väestössä). Sitä on saatavilla ravintolisänä, ja erityisesti kehonrakentajat ovat käyttäneet sitä paljon. Tämä aminohappo on kiinnostanut tutkijoita, koska sen on huomattu vaikuttavan typpioksidin tuotantoon joka on puolestaan tärkeä aine valtimoiden laajentuessa. Lisäksi on huomattu, että annos illalla saattaa lisätä kasvuhormonin erittymistä. Näiden tekijöiden vuoksi l-arginiini on kiinnostanut urheilijoita ja verisuoniterveyden tutkijoita. Tutkitut l-arginiiniannokset ovat olleet suuria, yli 3 grammaa. Useissa tutkimuksissa on pyritty n. 6 gramman tasolla, ja joissakin yli 20 grammaan. Tämä tarkoittaisi käytännössä useita l-arginiinikapseleita päivässä. Siten hoidolle tulee hintaakin. Lyhytaikaisissa tutkimuksissa ihmisillä l-arginiini on parantanut endoteelin toimintaa ja valtimoiden laajentumiskykyä. Pidempiaikaisessa käytössä (esim. yli 3 kk) hyödyt ovat kuitenkin useimmiten hävinneet. Syyksi tähän ilmiöön on esitetty arginiinitoleranssia. Pidempiaikaisessa käytössä on myös alkanut esiintyä myös haittavaikutuksia, eikä l-arginiinin turvallinen pitkäaikaiskäyttö olekaan siten tullut vahvistetuksi. Katsaus l-arginiinin verisuoniterveysvaikutuksiin
|