Kävijälaskuri

103443

Ravitsemusterapeutti

Ravitsemusterapeutti on Valviran laillistama terveydenhuollon ammattihenkilö. Ravitsemusterapeutteja koulutetaan Itä-Suomen yliopistossa Kuopiossa terveystieteellisessä tiedekunnassa. He lukevat pääaineena kliinistä ravitsemustiedettä. Opintoihin kuuluu myös mm. farmasian, biokemian, elintarvike- ja lääketieteen opintoja.

Share |

C-vitamiini

C-vitamiini on vesiliukoinen vitamiini, jota esiintyy kasvikunnantuotteissa, erityisesti marjoissa ja hedelmissä. C-vitamiinin puute johtaa keripukkiin, jota ei juuri normaaliväestössä enää esiinny. C-vitamiinin tarpeena pidetään n. 60 mg päivässä, mutta jo 10 mg päivässä estää keripukin oireet. Päivittäisen C-vitamiinin tarpeen saa tyydytettyä esim. yhdellä appelsiinilla. Suomalaiset saavat C-vitamiinia ruokavaliostaan, keskimääräinen saanti on n. 100 mg/päivä. Henkilöt, jotka käyttävät vähän tuoreita kasvikunnantuotteita saattavat saada C-vitamiinia alle päivittäisen tarpeen. C-vitamiinia kutsutaan joskus askorbiinihapoksi.

C-vitamiinilla on runsaasti erilaisia hapettumisen estämisvaikutuksia.Tätä vaikutusta kutsutaan antioksidatiiviseksi vaikutukseksi. C-vitamiini edistää muun muassa raudan imeytymistä, ehkäisee kolesterolin hapettumista, , on välttämätön foolihapon ja B-12 vitamiinin imeytymisessä. Se vaikuttaa myös steroidihormonien synteesiin ja sappisuolojen muodostumiseen. Luu ja sidekudos tarvitseet C-vitamiinia kollageenin muodostamiseen, josta riippuu muun muassa verisuonten, luiden, hampaiden ja kaikkien sidekudosten lujuus.

C-vitamiinia onkin tutkittu laajasti flunssalääkkeenä, syövän ja verisuonitautien ehkäisyssä. Varhaiset väestötutkimukset viittasivat siihen, että syöpää ja verisuonitauteja saatetttaisiin pystyä estämään C-vitamiinin runsaalla saannilla. Eteenpäin suuntautuneet kontrolloidut tutkimukset eivät kuitenkaan ole pystyneet varmentamaan tätä toivetta. Myöskään flunssan ehkäisyssä tai hoidossa C-vitamiini ei ole lunastanut lupauksiaan. Uusimpana suuntauksena on tutkia luun lujuuden ja C-vitamiinin saannin yhteyksiä. Väestötutkimuksien tulokset viittavat runsaan C-vitamiinin saannin vahvistavan luita, mutta tätä havaintoa ei ole varmistettu satunnaistetuissa kontrolloiduissa eteenpäin suuntautuvissa tutkimuksissa, joiden todistusvoima on suurin. Joka tapauksessa osteoporoosin ja C-vitamiinin välisistä yhteyksistä kuultaneen tulevaisuudesssa lisää.

C-vitamiinia saa tarpeeksi monipuolisesta ruokavaliosta, ja kasviksia syömällä sen saanti on helposti 4-6 kertainen suositeltuun verrattuna. Lisä C-vitamiiniin ei siis ole useinkaan tarvetta.

Katsaus flunssasta ja C-vitamiinista (englanniksi)

Katsaus sydän- ja verisuonitaudeista ja C-vitamiinista (englanniksi)

Katsaus syövästä ja C-vitamiinista (englanniksi)