10.3.2010
Runsasproteiininen ruokavalio ja kuntosaliharjoittelu tehokasta laihduttamista
5.3.2010
Ruis ja pastako vehnää ja perunaa parempaa?
3.3.2010
Sokerijuomat lisäävät diabeteksen vaaraa
1.3.2010
Foolihappoa raskaana oleville
Ravitsemusterapeutti on ravitsemustieteen asiantuntija. Hän on saanut koulutuksen joko Kuopion tai Helsingin yliopistossa. Koulutukseen kuuluu ravitsemus- ja lääketieteen lisäksi mm. elintarviketieteen opintoja.
Vähähiilihydraattinen ruokavalioVähähiilihydraattinen (VHH) ruokavalio sisältää niukasti elimistössä sokereiksi muuttuvia hiilihydraatteja. Erityisesti tärkkelystä ja sokeria vältetään, ja siksi pastan, riisin, perunan, leivän, kahvileipien ja makeisten käyttö on hyvin vähäistä. Samanaikaisesti syödään runsaasti valkuaisainetta (proteiinia) ja rasvaa sisältäviä ruoka-aineita. Kuitua pyritään saamaan runsaasti kasviksista ja hedelmistä. Esimerkkejä VHH-ruokavaliosta ovat esim. Atkinsin, Zone, South Beach ja Montignac (kts. Wikipedia). VHH-ruokavalio ei ole Valtion ravitsemusneuvottelukunnan suosittelema. Sitä on tutkittu melko laajasti.
VHH-dieetti ja painonpudotusVHH-ruokavaliolla painonpudotus on vähintään yhtä tehokasta kuin perinteisellä vähärasvaisella ruokavaliolla. Useimmissa tutkimuksissa VHH-dieetillä on saavutettu keskimäärin 2-3 kiloa suurempi painon pudotus kuin vähärasvaisella dieetillä ensimmäisten kuuden kuukauden aikana. Vuoden ja kahden kohdalla useissa tutkimuksissa ero on jo hävinnyt. Alkuvaiheen parempi teho johtunee paremmasta kylläisyyden tunteesta ja kehon vajaista hiilihydraattivarastoista. On myös viitteitä siitä, että lihasmassa säilyisi paremmin VHH-ruokavaliolla, ja että siten laihtuminen ainakin alkuvaiheessa voisi tulla suuremmaksi osaksi rasvasta. On myös esitetty, että runsaasti valkuaisainetta ja rasvaa sisältävä ruokavalio saattaisi lisätä hiukan perusaineenvaihduntaa. Kylläisyyden tunteen saa aikaan erityisesti ruokavalion suuri proteiinimäärä ja ketoosiaineenvaihdunta. Ketoosiaineenvaihdunta tarkoittaa sitä, että hiilihydraattien puutteessa maksa muodostaa ketoaineita rasvahapoista ja ketoaineilla aletaan ruokkia esim. aivoja. Ketoaineet ovat osallisia siihen, että varsinkin VHH-dieetin alussa hengitys saattaa haista pahalta. Kehon hiilihydraattivarastot ovat normaalitilanteessa n. 300 grammaa. Jokainen gramma hiilihydraattia sitoo merkittävän määrän nestettä. Siten VHH-dieetin aikana sekä hiilihydraattivarastot, että niihin sitoutunut nestemäärä on pienenee.
Onko VHH-ruokavalio terveellinen?VHH-dieetin aikana proteiinien ja rasvan saanti on runsasta. Jotkut VHH-dieetin kannattajat suosivat nimenomaan eläinpohjaisia rasvoja ruokavalion osana. Osa puolestaan suosii kasvi- ja kalarasvoja. Runsas proteiinin saanti muodostuu runsaasta punaisen lihan, lihajalosteiden, siipikarjan, kalan, äyriäisten, kananmunien ja maitotaloustuotteiden käytöstä. VHH-dieettiä ja vähärasvaista dieettiä noudattavia ei ole verrattu useita vuosia eteenpäin suuntautuneessa tutkimuksessa. Sellainen olisi tarpeen. VHH-turvallisuutta arvioitaessa huomio tulee kiinnittää ruokavalion vaikutuksiin kaikkialle elimistöön ja kaikkiin sairauksiin. Erityisesti syöpien, aineenvaihdunta ja sydän- ja verisuonisairauksien suhteen arviota tulisi tehdä. VHH-dieetin hyvät puolet
VHH-dieetin huonot puolet
VHH-ruokavalion sisältämä runsas proteiinimäärä ei näyttäisi aiheuttavan terveet munuaiset omaaville terveyshaittoja (Martin el al 2005). Kuidun riittävään saantiin tulee panostaa, ja valita kasvikunnan tuotteita, joissa on runsaasti kuitua. Alhainen kuidun ja runsas lihan saanti saattaa johtaa pitkäaikaiskäytössä mahasuolikanavan ongelmiin (Brinkworth et al 2009 ). Runsas kuidun saanti on lukuisissa tutkimuksissa yhdistetty hyvään sydän- ja verisuoniterveyteen sekä pienentyneeseen syöpäriskiin. VHH-dieetin vaikutuksista älyllisiin toimintoihin (kognitioon) ei vielä ole mittavaa tietoutta, mutta runsas eläinrasvan saanti näyttäisi heikentävän älyllisiä toimintoja (Devore et al 2009).
Yhteenveto VHH-ruokavalio on tehokas laihdutuksessa, eikä siihen olemassa olevan kirjallisuuden valossa liity suurehkoja riskejä lyhempään käytettynä (kaksi vuotta tai lyhempään). Siten se on sopiva vaihtoehto väharasvaiselle ruokavaliolle laihduttaessa ja painonhallinnassa. Erittäin runsas rasvan, erityisesti eläinrasvan, ja punaisen lihan saanti saattaa lisätä sydän- ja verisuonitauti- sekä syöpäriskiä pitkällä aikavälillä eli useita vuosia käytettynä -tosin uudet meta-analyysit tyydyttyneen rasvan vaikutuksista eivät viittaa tähän suuntaan. Rasvan saanti kannattaisikin kuitnekin tasapainottaa niin, että lisätty rasva olisi valtaosin kasvikunnan tuotteista el öljyjä ja margariineja. Eläinrasvaa tulee jokatapauksessa piilorasvana maitotaloustuotteista, lihajalosteista, lihasta ja kananmunista. KIRJALLISUUTTA (täydentyy myöhemmin)
1. VHH-ruokavaliota noudattavien sydän- ja verisuoniterveysVHH-dieetti lisää riskiä sydänsairastavuuden ja/tai kuolleisuuden suhteen
VHH-dieetti pienentää sydänsairastavuuden ja/tai kuolleisuuden suhteen Halton et al 2007 (vain jos rasvan ja proteiinin saanti kasvispainotteista)
VHH-dieetti ja vähärasvainen ruokavalio sydänsairastavuuden ja/tai kuolleisuuden suhteen yhtähyviä Halton et al 2007 (kun rasvan ja proteiinin saanti eläinpainotteista)
2. Alhainen glykemiakuorma* ja sydän- ja verisuonisairastavuus/-kuolleisuus*) kertoo ruuan sisältämien hiilihydraattien määrästä ja laadusta. Mitä alhaisempi glykemiakuorma on sitä hitaampi on hiilihydraattien imeytyminen ja kokonaishiilihydraattimäärä. Mitä korkeampi sitä nopeampi on imeytyminen ja hiilihydraattien määrä.
Pienentää sydän- ja verisuonitapahtumariskiä
Ei vaikuta sydän- tai verisuonitapahtumariskiin
Suurentaa sydän- ja verisuonitapahtumariskiä Ei löydy
3.Runsas eläinrasvan saanti ja syöpäilmaantuvuusAlexander et al 2009 (suuri eläinrasvan saanti ei lisännyt kolorektaalisyöpien ilmaantumista) Sieri et al 2008 (suuri eläinrasvan saanti lisäsi vähäisesti rintasyöpää) Thiebaut et al 2009 (eläinrasva lisäsi haimasyöpää)
4. Runsas eläinrasvan saanti ja sydän- ja verisuoniterveys (SV)Siri-Taurino et al 2010 (eläinrasva ei lisää sydän- ja verisuonisairauksien riskiä, meta-analyysi) Skeaff and Miller 2009 (eläinrasva ei lisää sydän- ja verisuonisairauksien riskiä, mutta tyydyttyneen rasvan korvaaminen monityydyttymättömällä rasvalla on hyödyllistä, meta-analyysi)
5. Runsas eläinrasvan saanti ja muistitoiminnot Devore et al 2009 (tyydyttynyt rasva heikentää muistitoimintoja) Morris et al 2006 (tyydyttynyt rasva heikentää muistitoimintoja) Morris et al 2004 (tyydyttynyt rasva heikentää muistitoimintoja)
6. Liha ja syövän ilmaantuminenAlexander et al 2009 (liha ei lisännyt syöpien ilmaantumista) Aune et al 2009 (kaikki syövät lisääntyy) Cross et al 2007 (useat eri syövät lisääntyy) Bandera et al 2007 (endometriumsyöpä lisääntyy) Huxley et al 2009 (kolorektaalisyöpä) Lee et al 2009 (liha ei lisännyt munuaissyöpiä) Nöthlings et al 2009 (haimasyöpä lisääntyy) Pala et al 2009 (liha ei lisää rintasyöpää) Sinha et al 2009 (syövät kokonaisuudessaan lisääntyy) Taylor et al 2009 (rintasyöpä lisääntyy premenopausaalisilla naisilla) Wallace et al 2009 (kolorektaalisyövän esiasteet lisääntyy)
7. Liha ja sydän- ja verisuoniterveys (SV)Sinha et al 2009 (runsas lihan kulutus lisää SV-tapahtumariskiä)
8. VHH-ruokavalio painonhallinnassa
VHH painonhallinnassa parempi kuin vähärasvainen dieetti
VHH painonhallinnassa yhtä hyvä kuin vähärasvainen dieetti
VHH painonhallinnassa huonompi kuin vähärasvainen dieetti Ei löydy
|