16.8.2010
Sivusto siirtyy uuteen osoitteeseen
6.8.2010
Homokysteiinin laskeminen ei auta aivohalvauksissa
2.8.2010
Kalkkitabletit lisäävät sydäninfarktin vaaraa
5.7.2010
Sokeri kohottaa verenpainetta
16.8.2010
Sivusto siirtyy uuteen osoitteeseen
6.8.2010
Homokysteiinin laskeminen ei auta aivohalvauksissa
2.8.2010
Kalkkitabletit lisäävät sydäninfarktin vaaraa
5.7.2010
Sokeri kohottaa verenpainetta
103442
Ravitsemusterapeutti on Valviran laillistama terveydenhuollon ammattihenkilö. Ravitsemusterapeutteja koulutetaan Itä-Suomen yliopistossa Kuopiossa terveystieteellisessä tiedekunnassa. He lukevat pääaineena kliinistä ravitsemustiedettä. Opintoihin kuuluu myös mm. farmasian, biokemian, elintarvike- ja lääketieteen opintoja.
Kaakao ja suklaaKaakao (Theobroma cacao) on kasvi, jonka pavuista tehdään kaakaojauheutta. Kaakaojauhetta käytettään suklaan, kaakaojuoman, muiden juomien, leivonnaisten sekä ruokien makuaineena. Tumma suklaa ja vanhanaikainen tumma kaakaojuoma sisältävät runsaasti kaakaojauhetta. Kaakaolla tiedetään olen terveysvaikutuksia. Ne johtuvat ainakin osittain kaakaon voimakkaista flavonoidi- ja flavonoliominaisuuksista. Nämä aineet ovat voimakkaita hapettumisen estäjiä elimistössä ja ne edesauttavat verisuonten seinämien sisäosien (endoteelin) toimintaa. Käytännössä tämä tarkoittaa valtimoiden parantunutta kykyä laajentua, jolloin verenvirtaus ja solujen sisäinen aineenvaihdunta kiihtyy. Terveysvaikutukset ovat annosriippuvaisia. Mitä enemmän kaakaojauhetta käyttetään sitä enemmän on saatu hyötyä. Selvin hyöty saadaan verenpaineeseen. Panaman Kuna-intiaanit käyttävät runsaasti kaakaota ruokavalionsa osana, eikä heillä esiinnykään verenpainetautia silloin kun he käyttävät intiaanien perinteistä ruokavaliota, johon sisältyy runsaasti (!) suolaa. Kaakaon terveysvaikutuksia on eniten testattu tummalla suklaalla. Syynä lienee nauttimisen helppous ja tumman suklaan korkea kaakaopitoisuus. Nämä tutkimukset ovat olleet melko lyhytaikaisia, mutta niissä useimmissa saatu osoitettua tumman suklaan verenpainetta alentava vaikutus. Vaikutus voi kuitenkin olla n. -6/3 mmHg. Ongelma tumman suklaan jatkuvassa käytössä on sen suuri energiamäärä (rasvamäärä). Yksikään tietämäni tutkimus ei ole seurannut tumman suklaan käyttäjien verenpainetta vuosia kestävissä tutkimuksissa. Epäilen kyllä, että tumman suklaan verenpainetta alentava vaikutus kumoutuu pitkällä aikavälillä koska suklaan tuomat lisäkalorit lisäävät painoa,joka puolestaa kohottaa verenpainetta. Valkealla suklaalla ei ole terveysvaikutuksia, koska se ei sisällä kaakaojauhetta. Näyttäisi olevan niin, että kaakaon parhaat vaikutukset saadaan aikaan, jos tehdään perinteisestä tummasta kaakaojauheesta sokeritonta kaakaota ja vieläpä rasvattomaan maitoon. Tällöin on saavutettu vielä voimakkaampia vaikutuksia kuin tummalla suklaalla. Toivottavasti näämme tulevaisuudessa myös kaakaojuomilla tehtyjä tutkimuksia, joiden kesto on riittävän pitkä (1-5 vuotta). Tumman kaakon juontia voidaan suositella kaikille, mutta erityisesti heille joilla on kohonnut verenpaine. Vaalen (tavallisen) kaakon juonnista ei liene yhtäläistä hyötyä. |