16.8.2010
Sivusto siirtyy uuteen osoitteeseen
6.8.2010
Homokysteiinin laskeminen ei auta aivohalvauksissa
2.8.2010
Kalkkitabletit lisäävät sydäninfarktin vaaraa
5.7.2010
Sokeri kohottaa verenpainetta
16.8.2010
Sivusto siirtyy uuteen osoitteeseen
6.8.2010
Homokysteiinin laskeminen ei auta aivohalvauksissa
2.8.2010
Kalkkitabletit lisäävät sydäninfarktin vaaraa
5.7.2010
Sokeri kohottaa verenpainetta
105546
Ravitsemusterapeutti on Valviran laillistama terveydenhuollon ammattihenkilö. Ravitsemusterapeutteja koulutetaan Itä-Suomen yliopistossa Kuopiossa terveystieteellisessä tiedekunnassa. He lukevat pääaineena kliinistä ravitsemustiedettä. Opintoihin kuuluu myös mm. farmasian, biokemian, elintarvike- ja lääketieteen opintoja.
UutisetKaakao laskee verenpainetta14.01.2010
Kaakaolla ja siitä valmistettavalla tummalla suklaalla on verisuonten sisäpinnan (endoteelin) toimintaa virkistävä vaikutus. Tämän ja joidenkin muiden tekijöiden arvellaan johtavan siihen, että kaakao saattaa laskea verenpainetta. Kaakolla on useassa pienehkössä tutkimuksessa havaittu verenpainetta alentava vaikutus. Nyt pienten, satunnaistettujen ja sokkoutettujen tutkimusten tulokset on yhdistetty tieteelliseksi meta-analyysiksi. Meta-analyysin mukaan runsaasti kaakaopapua sisältävät valmisteet ovat eri tutkimuksissa vähentäneet systolista verenpainetta 4-5 mmHg ja diastolista verenpainetta 2-3 mmHg vs lumehoito (usein valkosuklaa). Tutkijoiden mukaan tulokset ovat kuitenkin erittäin vaihtelevia, ja siten optimaalista kaakaoannosta on mahdotonta määritellä. Myöskään runsaan kaakaon käytön pitkäaikaisvaikutuksia ei tunnettane varmuudella tutkijat toteavat. Lisää kaakaosta ja tummasta suklaasta tällä sivustolla:Tärkeätä juomista Kaakao ja Uutisarkistosta Desch S. Effect of cocoa products on blood pressure: systematic review and meta-analysis. Am J Hypertens. 2010 Jan;23(1):97-103. Epub 2009 Nov 12. |
| 16.08.2010 | Sivusto siirtyy uuteen osoitteeseen |
| 06.08.2010 | Homokysteiinin laskeminen ei auta aivohalvauksissa |
| 02.08.2010 | Kalkkitabletit lisäävät sydäninfarktin vaaraa |
| 05.07.2010 | Sokeri kohottaa verenpainetta |
| 28.06.2010 | Foolihapppo- ja B12-vitamiinilisästä ei apua sydäninfarktissa |
| 14.06.2010 | D-vitamiinista apua Crohnin tautiin? |
| 11.06.2010 | Ketogeeninen dieetti vaikeassa lapsen epilepsiassa |
| 08.06.2010 | Jalostetut lihatuotteet lisäävät diabetes- ja sydäntautiriskiä? |
| 07.06.2010 | Probiooteilla lasten lihavuutta vastaan? |
| 01.06.2010 | Prebiootti vatsanväänteiden aiheuttajana |
|
Siirry arkistoon » |