16.8.2010
Sivusto siirtyy uuteen osoitteeseen
6.8.2010
Homokysteiinin laskeminen ei auta aivohalvauksissa
2.8.2010
Kalkkitabletit lisäävät sydäninfarktin vaaraa
5.7.2010
Sokeri kohottaa verenpainetta
16.8.2010
Sivusto siirtyy uuteen osoitteeseen
6.8.2010
Homokysteiinin laskeminen ei auta aivohalvauksissa
2.8.2010
Kalkkitabletit lisäävät sydäninfarktin vaaraa
5.7.2010
Sokeri kohottaa verenpainetta
105544
Ravitsemusterapeutti on Valviran laillistama terveydenhuollon ammattihenkilö. Ravitsemusterapeutteja koulutetaan Itä-Suomen yliopistossa Kuopiossa terveystieteellisessä tiedekunnassa. He lukevat pääaineena kliinistä ravitsemustiedettä. Opintoihin kuuluu myös mm. farmasian, biokemian, elintarvike- ja lääketieteen opintoja.
UutisetVähähiilihydraattinen ja vähärasvainen ruokavalio plus orlistaatti vastakkain28.01.2010
Vähähiilihydraattisen ruokavalion painoa pudottava vaikutus on dokumentoitu vahvasti. Useassa tutkimuksessa vähähiilihydraattisen ruokavalion vaikutus painoon on ollut nopeampi kuin vähärasvaisen (eli runsas hiilihydraattisen) ruokavalion. Yhdysvaltalainen tutkijaryhmä on julkaissut tutkimuksen, jossa laihdutuslääkkeenä tunnettua orlistaattia ja vähärasvaista ruokavaliota yhdessä verrattiin pelkkään vähähiilihydraattiseen ruokavalioon (VHH). Orlistaatti on laihdutuslääke, joka estää osan ruoan sisältämän rasvan imeytymisestä (Suomessa kauppanimillä Alli ja Xenical) Tutkimus oli eteenpäin suuntautunut ja satunnaistettu. Siihen osallistui 146 koehenkilöä, joiden painoindeksi oli noin 39 ja keski-ikä 52, ja joista 32 % oli aikuistyypin diabeetikoita. VHH-jakson aikana pyrittiin rajoittamaan hiilihydraatit alle 20 grammaan. Vähärasvaisella ruokavaliolla pyrittiin 500-1000 kcal päivittäiseen energiavajeeseen yhdistettynä orlistaatin käyttöön (120 mg *3). Tutkimus kesti 48 viikkoa. Molemmissa ryhmissä paino tippui yhtä paljon eli noin 9 %. Systolinen verenpaine väheni VHH ryhmässä enemmän kuin vähärasvaista ja yhdenaikaisesti orlistaattia saaneilla (ero n. -5 mmHg). LDL-kolesteroli arvot laskivat vain vähärasvaista ja orlistaattia saaneilla, kun taas pitkäaikainen veren sokeri ja insuliini arvot paranivat vain VHH-ryhmässä. Ryhmien välillä ei ollut kuitenkaan tilastollisesti merkitseviä eroja koleteroli- ja verensokerimuutoksissa. Yhteenvetona tutkijat toteavat, että VHH-ruokavalio yksin laski enemmän systolista verenpainetta kuin vähärasvainen ruokavalio ja orlistaatti yhdessä ja aiheutti yhtäläisen painon laskun ja lipidi- sekä sokeriarvojen korjaantumisen. Lisätietoa vähähiilihydraattisesta ruokavaliosta osiosta Terveellinen ruokavalio/Vähähiilihydraattinen ruokavalio ja aiemmista Uutisista Lisätietoa vähärasvaisesta ruokavaliosta Uutisista Yancy WS Jr et al. A randomized trial of a low-carbohydrate diet vs orlistat plus a low-fat diet for weight loss. Arch Intern Med. 2010 Jan 25;170(2):136-45.
|
| 16.08.2010 | Sivusto siirtyy uuteen osoitteeseen |
| 06.08.2010 | Homokysteiinin laskeminen ei auta aivohalvauksissa |
| 02.08.2010 | Kalkkitabletit lisäävät sydäninfarktin vaaraa |
| 05.07.2010 | Sokeri kohottaa verenpainetta |
| 28.06.2010 | Foolihapppo- ja B12-vitamiinilisästä ei apua sydäninfarktissa |
| 14.06.2010 | D-vitamiinista apua Crohnin tautiin? |
| 11.06.2010 | Ketogeeninen dieetti vaikeassa lapsen epilepsiassa |
| 08.06.2010 | Jalostetut lihatuotteet lisäävät diabetes- ja sydäntautiriskiä? |
| 07.06.2010 | Probiooteilla lasten lihavuutta vastaan? |
| 01.06.2010 | Prebiootti vatsanväänteiden aiheuttajana |
|
Siirry arkistoon » |