Kävijälaskuri

105544

Ravitsemusterapeutti

Ravitsemusterapeutti on Valviran laillistama terveydenhuollon ammattihenkilö. Ravitsemusterapeutteja koulutetaan Itä-Suomen yliopistossa Kuopiossa terveystieteellisessä tiedekunnassa. He lukevat pääaineena kliinistä ravitsemustiedettä. Opintoihin kuuluu myös mm. farmasian, biokemian, elintarvike- ja lääketieteen opintoja.

Uutiset

Elintapamuutoksilla verenpaine kuriin

Share |
29.01.2010

Kohonnut verenpaine on tupakan ohella eniten ennenaikaisia sydän- ja verisuonitautikuolemia aiheuttava riskitekijä kehittyneissä maissa. Verenpainetta kohottaa mm. liikapaino, (runsas) suolan saanti, alkoholin käyttö ja lakritsi sekä salmiakkivalmisteet. Laihduttaminen on tehokas verenpaineen alentaja, mutta useiden ravintotekijöiden ja liikunnan yhteisvaikutusta on tutkittu vähemmän.

Amerikkalainen tutkijaryhmä selvitti miten DASH-ruokavalio ja laihdutus vaikuttavat yhdessä verenpaineeseen. DASH-ruokavalio on amerikkalaisille verenpainepotilaille suositeltu ruokavalio. Siinä keskeistä on suolan, sokerin ja rasvan saannin vähentäminen, kaliumrikkaiden ruokien, kuidun, kokoviljatuotteiden sekä pähkinöiden saannin yhdenaikainen lisääminen. 

Tutkimuksessa koehenkilöt joiden verenpaine oli lähtötilanteessa 130-159/85-99 mmHg, ja jotka olivat lähtötilanteessa liikapainoisia satunnaistettiin kolmeen ryhmään: 1) kontrolliryhmään, 2) DASH-ruokavalioryhmään ja 3) DASH + laihdutus-ryhmään.  Kontrolliryhmä sai tavanomaisia vastaanottotilanteen ohjeita, DASH-ruokavaliolle satunnaistetut saivat tarkat ohjeet DASH-ruokavalion noudattamiseksi ja DASH+laihdutusryhmä sai laihdutusohjausta, johon sisältyi liikunnan lisääminen ja käyttäytymisterapia . Koehenkilöiden määrä oli 144 ja heille ei ollut kellään verenpainelääkkeitä käytössä. Tutkimus kesti 4 kuukautta.

Koehenkilöiden verenpaine laski yhdistetyssä DASH+ laihdutusryhmässä n. 16 / 10 mmHg ja paino n. 9 kg. Verenpaineen muutos vastaa tutkijoiden mukaan yhden verenpainelääkkeen maksimaalisen annoksen tehoa. Tällainen verenpaineen lasku vähentää yksilön aivoinfarktiriskiä n. 40 % ja sydäninfarktiriskiä n. 25 % tutkijat arvelevat. DASH-ruokavalio yksin vähensi verenpainetta 11 / 8 mmHg, mutta ei vaikuttanut painoon. Kontrolliryhmässä verenpaine aleni 3 / 4 mmHg, ja paino nousu yhden kilon. Lisäksi DASH-ruokavalio joko ilman tai laihdutuksen kanssa sai aikaan myös selvän paranemisen valtimoiden myötäilevyydessä sekä laajentumiskyvyssä. Kovettuneet valtimoputket  alkoivat siis muuttua notkeammiksi.

Tutkijoiden mukaan saavutetut tulokset vaativat kuitenkin suurta terveydenhuollon ammattilaisten panostusta ja siten suuressa mittakaavassa toteutettuina tulisivat varsin kalliiksi.

Viime aikoina on havaittu, että kohonnut verenpaine lisää myös älyllisten toimintojen heikkenemisen, erektiöhäiriön, munuaistaudin- ja silmänpohjamuutosten riskiä.  Kohonneesta verenpaineesta kärsii koko valtimopuusto.Verenpaineen normalisoinnilla on siis oletettavissa useita etuja.

Verenpaineen alentaminen onnistuu siis myös elintapamuutoksin, kuten tämä ENCORE-tutkimuskin osoittaa. Toki käytännössä suuri osa potilaista tarvitsee välttämättä lääkityksen, koska verenpaineen lähtötasot ovat monilla potilailla hyvin korkeita, ja elämäntapamuutoksiin ei aina pystytä.

DASH-ruokavalio ei suinkaan ole ainoa, jolla on saavutettu hyviä tuloksia kohonneen verenpaineenhoidossa. Myös suomalainen verenpainepotilaalle suositeltu ruokavalio, vähähiilihydraattinen ja paleoliittinen ruokavalio voivat myös  vähentää verenpainetta merkittävästi. Ihanteellinen verenpaine on 120/80 mmHg suomalaisen Käypä Hoito -suosituksen mukaan.

Lisätietoa verenpaineesta blogissa ja uutisissa tällä palstalla 

Blumenthal JA et al. Effects of the DASH diet alone and in combination with exercise and weight loss on blood pressure and cardiovascular biomarkers in men and women with high blood pressure: the ENCORE study . Arch Intern Med. 2010;170:126-135.

16.08.2010 Sivusto siirtyy uuteen osoitteeseen
06.08.2010 Homokysteiinin laskeminen ei auta aivohalvauksissa
02.08.2010 Kalkkitabletit lisäävät sydäninfarktin vaaraa
05.07.2010 Sokeri kohottaa verenpainetta
28.06.2010 Foolihapppo- ja B12-vitamiinilisästä ei apua sydäninfarktissa
14.06.2010 D-vitamiinista apua Crohnin tautiin?
11.06.2010 Ketogeeninen dieetti vaikeassa lapsen epilepsiassa
08.06.2010 Jalostetut lihatuotteet lisäävät diabetes- ja sydäntautiriskiä?
07.06.2010 Probiooteilla lasten lihavuutta vastaan?
01.06.2010 Prebiootti vatsanväänteiden aiheuttajana

Siirry arkistoon »