16.8.2010
Sivusto siirtyy uuteen osoitteeseen
6.8.2010
Homokysteiinin laskeminen ei auta aivohalvauksissa
2.8.2010
Kalkkitabletit lisäävät sydäninfarktin vaaraa
5.7.2010
Sokeri kohottaa verenpainetta
16.8.2010
Sivusto siirtyy uuteen osoitteeseen
6.8.2010
Homokysteiinin laskeminen ei auta aivohalvauksissa
2.8.2010
Kalkkitabletit lisäävät sydäninfarktin vaaraa
5.7.2010
Sokeri kohottaa verenpainetta
105546
Ravitsemusterapeutti on Valviran laillistama terveydenhuollon ammattihenkilö. Ravitsemusterapeutteja koulutetaan Itä-Suomen yliopistossa Kuopiossa terveystieteellisessä tiedekunnassa. He lukevat pääaineena kliinistä ravitsemustiedettä. Opintoihin kuuluu myös mm. farmasian, biokemian, elintarvike- ja lääketieteen opintoja.
UutisetFoolihappoa raskaana oleville01.03.2010
Foolihappo eli folaatti kuuluu B-ryhmän vitamiineihin. Se on vesiliukoinen vitamiini, joka toimii elimistössä koentsyyminä aminohappojen ja nukleotidien aineenvaihdunnassa. Suomalaisten folaatin saanti oli Finravinto-tutkimuksen mukaan vuonna 2007 keskimäärin 20 % alle suositusten. Foolihappoa on tutkittu vilkkaasti viime vuosina. Siitä on tehty useita suuria eteenpäin suuntautuneita kontrolloituja tutkimuksia, joissa folaatin lisäravinnekäytöllä ei ole voitu osoittaa olevan lisähyötyä esim. sydän- ja syöpäsairauksisissa. Mutta raskaana olevien naisten kohdalla tilanne on toinen. Suomalainen Duodecim –lehti kehottaa uudessa pääkirjoituksessaan kaikkia raskautta suunnittelevia naisia käyttämään foolihappolisää. Foolihapon puute lisää merkittävästi sikiön hermoston vaikeita kehityshäiriötä eli hermostoputken sulkeutumishäiriötä. Sulkeutumishäiriön seurauksena voi olla selkärankahalkio ja aivottomuus (anenkefalia), jotka johtavat sikiön kuolemaan. Suomessa tällaisia tapauksia ilmenee vuosittain n. 50. Puolet näistä tapauksista syntyy vammaisena ja puolet johtaa raskauden keskeytymiseen. Hermostoputken kehittymisen kriittisin aika on heti hedelmöittymistä seuraavat neljä viikkoa. Siksi foolihapon saannin riittävyys olisi varmistettava ennen raskauden suunnittelua, ensimmäisellä neuvolakäynnillä ollaan myöhässä. Duodecimin pääkirjoituksen mukaan on kiistatta osoitettu, että 0,4 mg foolihappoa päivässä estää vähintään 50 % kaikista hermostoputken häiriöistä. Kaikkien raskautta suunnittelevien pitäisi käyttää fooihappoa 0,4 mg /päivä 2 kk ennen ja 3 kk hedelmöittymisen jälkeen sekä imetyksen ajan. Epileptikoiden, lihavien (BMI>35),runsaasti tupakoivien ja alkoholia kuluttavien sekä diabetespotilaiden kuuluisi käyttää 4 mg (kymmenkertainen määrä) foolihappoa ennen 2 kk ja 3 kk jälkeen hedelmöittymisen sekä imetyksen aikana 0,4 mg. Asiasta pitäisi pääkirjoituksen mukaan järjestää laajamittainen naisille kohdistettu kampanja. Foolihapon lähteitä ovat vihreät kasvikset, hedelmät ja marjat, pavut, pähkinät, täysjyvävilja sekä maksa. Foolihaposta lisää aiemmissa uutisissa ja luontaistuotteet ja ravintolisät –palstalta sekä American Journal of Clinical Nutrition –lehdestä. Asiaa sivuavaa keskustelua ravintolisisistä käydään Veteraaniurheilijan palstalla. Lähde. Duodecim 2010;126:337-9 (Vedran Stefanovic ja Anna Nieminen) |
| 16.08.2010 | Sivusto siirtyy uuteen osoitteeseen |
| 06.08.2010 | Homokysteiinin laskeminen ei auta aivohalvauksissa |
| 02.08.2010 | Kalkkitabletit lisäävät sydäninfarktin vaaraa |
| 05.07.2010 | Sokeri kohottaa verenpainetta |
| 28.06.2010 | Foolihapppo- ja B12-vitamiinilisästä ei apua sydäninfarktissa |
| 14.06.2010 | D-vitamiinista apua Crohnin tautiin? |
| 11.06.2010 | Ketogeeninen dieetti vaikeassa lapsen epilepsiassa |
| 08.06.2010 | Jalostetut lihatuotteet lisäävät diabetes- ja sydäntautiriskiä? |
| 07.06.2010 | Probiooteilla lasten lihavuutta vastaan? |
| 01.06.2010 | Prebiootti vatsanväänteiden aiheuttajana |
|
Siirry arkistoon » |