Kävijälaskuri

105547

Ravitsemusterapeutti

Ravitsemusterapeutti on Valviran laillistama terveydenhuollon ammattihenkilö. Ravitsemusterapeutteja koulutetaan Itä-Suomen yliopistossa Kuopiossa terveystieteellisessä tiedekunnassa. He lukevat pääaineena kliinistä ravitsemustiedettä. Opintoihin kuuluu myös mm. farmasian, biokemian, elintarvike- ja lääketieteen opintoja.

Uutiset

Sokerijuomat lisäävät diabeteksen vaaraa

Share |
03.03.2010

Sokeripitoisten juomien kuten mehujen ja limonadien säännöllinen juominen on lisää lihavuuden vaaraa. Siten ei liene yllätys, että niiden on havaittu lisäävän myös aikuistyypin diabeteksen vaaraa.  Nyt tämä havainto saa vahvistusta Singaporessa tehdystä suuresta prospektiivisestä väestötutkimuksesta.

Tutkimukseen osallistui yli 40 000 kiinalaista, joiden (tuore)mehujen ja limonadien käyttöä tutkittiin suhteessa lihavuuden ja aikuistyypin diabeteksen ilmaantumiseen. Viiden vuoden prospektiivisessa seurannassa diabeteksen ilmaantumisen riski oli  42 %  suurempi niillä, jotka käyttivät sokeripitoisia limonadeja vähintään kaksi kertaa viikossa( vs. henkilöt, jotka käyttivät niitä erittäin harvoin).  Samankaltainen yhteys havaittiin myös sokeripitoisten mehujen ja diabeteksen vaaran suhteen (29 % suurempi riski). Vähintään kolmen kilon painon nousun riski seurannan aikana oli  70 % suurempi niillä, jotka joivat vähintään kaksi sokeripitoista  limonadiannosta per viikkoa.

Aiemmin samankaltaisen havainnon asiasta ovat tehneet esim. Schultze et al. 2004 amerikkalaisessa sairaanhoitajatutkimuksessa. Suomalaisessa aineistossa on todettu, että eniten sokeria käyttävän väestön neljänneksen vaara sairastua aikuistyypin diabetekseen on 87 % korkeampi kuin vähiten sokeria käyttävien (Montonen et al. 2007) 

Lisätietoa sokerin vaikutuksista ja limonadijuomista aiemmissa blogi -kirjoituksissani.

Odegaard AO et al. Soft Drink and Juice Consumption and Risk of Physician-diagnosed Incident Type 2 Diabetes: The Singapore Chinese Health Study. Am J Epidemiol. 2010 Feb 16. [Epub ahead of print]

 

 

 

16.08.2010 Sivusto siirtyy uuteen osoitteeseen
06.08.2010 Homokysteiinin laskeminen ei auta aivohalvauksissa
02.08.2010 Kalkkitabletit lisäävät sydäninfarktin vaaraa
05.07.2010 Sokeri kohottaa verenpainetta
28.06.2010 Foolihapppo- ja B12-vitamiinilisästä ei apua sydäninfarktissa
14.06.2010 D-vitamiinista apua Crohnin tautiin?
11.06.2010 Ketogeeninen dieetti vaikeassa lapsen epilepsiassa
08.06.2010 Jalostetut lihatuotteet lisäävät diabetes- ja sydäntautiriskiä?
07.06.2010 Probiooteilla lasten lihavuutta vastaan?
01.06.2010 Prebiootti vatsanväänteiden aiheuttajana

Siirry arkistoon »